De Eilandencup is een wedstrijd van ca. 25 kilometer. De deelnemers kunnen varieren van waterscouts, waterexplorers tot water-roverscouts (in de volksmond zeeverkenners, wilde vaart of loodsen). De naam "Eilandencup" is voortgekomen uit het feit dat het traject zich tussen de eilanden Voorne, Putten en Rozenburg afspeelt.

De bedoeling van de Eilandencup is om met een standaard lelievlet zo snel mogelijk het traject ZVC-Visserij naar einde Bernisse af te leggen zonder hulp van motor of sleep en weer terug naar ZVC-Visserij. Dit kan dus alleen maar zeilend, roeiend, wrikkend, jagend of zwemmend.

De Eilandencup is een afgeleide van de Admiralencup in Uithoorn. Sommige deelnemers gebruiken de deelname om alvast te oefenen voor deelname aan de Admiralencup.